Fiecare dintre noi este definit de unicitate. Această unicitate pleacă de la dorințele diferite pe care le avem fiecare dintre noi, de la background-ul cultural și de mediu în care am crescut și ne-am dezvoltat, dar și de la oglinda interioară ce reflectă cele mai adânci trăiri personale.

Cu toate acestea, individualitatea nu este neaparat un dezirat uman. Din contră, suntem ființe sociale, avem nevoie să aparținem într-un cadru, grup, cuplu, mediu organizațional șamd.

Ce ne face ca în ciuda acestor diferențe ce ne caracterizează să îi urmăm pe cei care ne dau sens? Sau să îi facem pe ceilalți să ne urmeze?

Persuasiunea este cuvântul de bază în acest sens.

Ce este persuasiunea?

Persuasiunea este o forță puternică ce acționează pentru a schimba comportamentele, viziunile și obiectivele celor din jur. Este un proces în care o entitate sau o persoană încearcă să influențeze pe altcineva sau chiar un grup de oameni să își schimbe deciziile și acțiunile. Persuasiunea nu este același lucru cu manipularea sau constrângerea – în cazul persoanelor persuadate ele pot alege dacă să acționeze sau nu.

Mesajele persuasiunii sunt convingătoare – se pot folosi cuvinte, imagini și sunete, iar persuasiunea poate fi subtilă sau deschisă. De asemenea, se poate face față în față sau chiar prin presă și mass-media.

Principiile persuasiunii

Reciprocitatea

Ca oameni, suntem dispuși să ajutăm mai mult atunci când cineva ne-a făcut o favoare în trecut sau am primit ajutorul cuiva. Astfel, unul dintre principiile persuasiunii este reciprocitatea.

Cineva poate fi mai dispus să accepte tranzacția emoțională sau comercială pe care i-o propui dacă în trecut i-ai făcut o favoare. Un exemplu comercial ar fi că ești mai dispus să îți oferi adresa de e-mail unui site dacă primești o reducere.

Autoritatea

Dacă o persoană este percepută ca fiind un expert în domeniul său, este mai mult probabil că va reuși să convingă pe altcineva de spusele sale.

Un candidat politic ar putea folosi o autoritate precum un medic sau un om de știință pentru a-și întări argumentele în fața electoratului.

Angajamentul

Oamenii au tendința de a duce până la capăt sau chiar de a continua un comportament pe care l-au adoptat în urma unei decizii luate în trecut.

Legătura socială

Cu cât vedem mai mulți oameni că aderă la un anumit comportament, cu atât vom fi tentați și noi să ne raliem aceluiași comportament. Presiunea socială funcționează, mai ales în grupurile restrânse.

Vom fi mereu tentați să luăm exemplu de la cei de lângă noi – indiferent că asta înseamnă achiziții materiale sau decizii de viață.

Spre exemplu, dacă un prieten sau o rudă are încredere într-o anumită marcă de mașină și și-o achiziționează, vom lua în considerare o achiziție similară întrucât avem încredere în judecata celor de lângă noi.

Familiaritatea

Cu cât cunoaștem mai bine un partid, o afacere sau o persoană care încearcă să ne convingă de ceva, cu atât vom fi mai dispuși să ne lăsăm convinși de argumentele și mesajele pe care ni le transmite. De asemenea, există și varianta inversă – suntem mai puțin dispuși să ascultăm ce are de spus un străin.

Cum putem răspunde la persuasiune

Când ne confruntăm cu orice fel de decizie – fie că este una mare (cum ar fi votul), fie că este una mai mică (spre exemplu, alegerea unui film de vizionat), este important să aduni informații pentru a lua o decizie înțeleaptă.

De asemenea, este bine să dezvolți și să întreții un spirit critic – să pui la îndoială veridicitatea informațiilor și să încerci să le privești cu scepticism. Este bine de asemenea, să folosești surse de informație de încredere și să rămâi cât mai informat.

Cum pot beneficia de ajutorul unui psiholog?

Sunati la telefon 📞0742.17.38.22

Sau scrieti un email la ✉️ bogdana@mindinstitute.ro