Stresul este o etichetă folosită din ce în ce mai frecvent de către angajaţi atât în viaţa profesională, cât şi în viaţa personală pentru a descrie şi a explica o multitudine de stări: de la oboseală şi enervare la insomnie, demotivare, dezinteres, conflicte, omisiuni, greşeli, anxietate şi depresie.
Studiile arată dinamica solicitărilor pe piaţa muncii care a avut loc în ultimii ani:
- 62% din angajaţi spun că sarcinile de muncă au crescut în ultimele 6 luni şi că nu şi-au luat toate zilele de concediu din ultimul an (Kronos Inc., 2004).
- 70% din angajaţi spun că trebuie să muncească până târziu şi să stea peste program ca să promoveze (Randstad, 2004).
- Mai mult de 80% dintre angajati simt că organizaţia aşteaptă mult prea mult de la prea puţini angajati (Randstad, 2004).
- Media orelor de muncă pe săptămână a crescut din 1970, în timp ce numărul de ore de timp liber a scăzut cu 37% (Louis Harris Poll, 1999).
Stilul de viata modern in care mai multe lucruri sunt la fel de importante si trebuie facute in acelasi timp, in care totul este intr-o mare viteza, in care timpul „a intrat la apa”, in care prietenii pot fi „intalniti” mai degraba la telefon sau pe internet face multe presiuni asupra noastra. Problemele de acasa, problemele de la serviciu pun in pericol sanatatea noastra fizica si emotionala.
Reducerea factorilor de stres: DEMOTIVAREA
Demotivarea este problema pe care o ridică tot mai mult managerii. Pe seama demotivării angajaţilor se pun majoritatea din situaţiile problematice cu care se confruntă un departament sau o instituţie.
Reducerea factorilor de stres: Conflicte interpesonale
Pentru fiecare situaţie noi generăm explicaţii sau interpretări care au un impact direct şi imediat asupra modului în care ne simţim şi în care reacţionăm. Cele mai multe dintre aceste interpretări pornesc de la experienţele noastre anterioare, de la interpretări ale noastre anterioare pentru situaţii similare şi de la erorea confuziei comportamentului cu persoana.
De ce stil sănătos de viata profesionala?
Indiferent daca faceti parte dintr-o corporatie multinationala, nationala sau daca sunteti managerul unei mici afaceri, cand este vorba despre productivitate sau competitivitate, va confruntati cu aceleasi dificultati
Reducerea factorilor de stres: NERECUNOASTEREA AUTORITATII
Problema de „nerecunoaştere de autorităţii” este una dintre cele mai dificile cu care un manager se poate întâlni. O astfel de problemă poate avea diverse cauze, iar dacă nu este gestionată eficient poate conduce către situaţii cu impact negativ major: conflicte de muncă, mediu de muncă stresant pentru angajaţi, performanţă scăzută a celor implicaţi în conflict, sabotarea muncii colegilor etc.
Cum stim daca suntem stresati?
Stresul nu tine cont de nivelul ierarhic, de vechimea in munca sau de industria in care lucram. El este o stare individuala, provenita din perceperea discrepantei dintre solicitarile cu care ne confruntam si resursele personale pe care le avem si le putem pune la bataie pentru a face fata acestor solicitari. Cu alte cuvinte, stresul este ceva la persoana I, o data ce este o stare proprie care vine dintr-o perceptie proprie, si nu din exterior.
Reducerea factorilor de stres: NEIMPLICAREA
“Implicarea” este una dintre cele mai apreciate calităţi ale angajaţilor de către manageri. În acelaşi timp este una dintre cele mai ambiguie calităţi. “A fi un angajat implicat” poate însemna foarte multe.
Reducerea factorilor de stres: LIPSA DELEGARII
De foarte multe ori delegarea responsabilităţii este privită de către manageri ca alocarea de sarcini angajaţilor. Putem merge însă mai departe prin a considera delegarea ca alocare de sarcini însoţite de responsabilitatea realizării acelei sarcini.