Diversitatea şi diversificarea favorizează în general dezvoltarea cognitivă şi învăţarea. Diversificarea alimentelor şi obiceiurile alimentare au un rol important in dezvoltarea cognitivă.
Pentru ca diversificarea să susţină dezvoltarea cognitivă a copilului este necesar să respectăm 2 principii:
1. Momentul mesei este despre explorare şi plăcere şi nu este despre disciplinare şi curăţenie. Important este ca părintele să se asigure înainte de momentul mesei că nu sunt obiecte periculoase sau neigienice la masă.
2. Numărul de expuneri necesare copilului (să încerce gustul) până acceptă un nou aliment variază de la 2-3 expuneri, pănă la 20-30 de expuneri. Important este ca părintele să nu renunţe la creşterea familiarizării copilului cu alimentul, fără să îl „ascundă” printre alte alimente sau să îl retragă din alimentaţie prea devreme.
Cum diversificarea şi momentul servirii mesei ajută dezvoltarea abilităţilor cognitive:
Percepţia şi cunoaşterea lumii:
- Primul pas este prin privit, auzit, apoi explorează obiectele şi materialele cu gura şi cu mâna.
- Bagă scoate din gură pentru a palpa şi a simţi textura diferitelor obiecte sa a mâncării– prerechizită a dezvoltării limbajului prin exersarea musculaturii faciale şi a limbii.
- Se familiarizează cu cărţile prin băgarea lor în gură, înainte de a le manipula, răsfoi – prerechizită a abilităţii de a citi de mai târziu.
Abilităţi prerechizite ale scrisului – lăsatul de urme de mâncare.
- Manipulează mâncarea cu mâinile,
- Face semne cu lingura în mâncare,
- Râde şi repetă acţiunile care lasă urme (mâncarea pe masă, pe haine, pe jos).
Dezvoltarea limbajului:
- Exersează musculatura feţei şi limbii prin introducerea obiectelor în gură, jucatul cu alimentele în gură.
- Iniţiază muşcatul sau mestecarea alimentelor. Mâncatul pasat dincolo de perioada recomandată este o piedică în dezvoltarea limbajului deaorece nu sunt exersaţi muşchii necesari vorbirii.
Conceptul de timp:
- Rutina mesei oferă oportunitatea de dezvoltare a capacităţii de a înţelege ce vine înainte şi ce urmează, precum şi de a înţelege evenimentele trecute.
- Merge la masă sau ia babeţica când spunem că este timpul mesei (dacă masa este servită în cadrul aceleişi secvenţe de paşi).
Conceptul de spaţiul, formă şi mărime – jucatul cu alimentele
- Încurajaţi copiii să exploreze alimente şi caracteristicile lor: formă, mărime, textură.
- Gătiţi împreună cu copiii.
- Înţelegerea noţiunii de mai mare – mai mic.
- Noţiunea de plin, gol sau ţinut în mână.
Abilităţile de raţionament şi de calcul- jucatul cu alimentele
- Împărţirea în categorii: se pot clasifica fructe, legume sau alte alimente.
- Conceptul de mai mult – mai puţin.
- Număratul.
- Corespondenţa 1-1 (unul mie, unul ţie).
Ce pot face părinţii pentru a susţine dezvoltarea cognitivă armonioasă a copilului în contextul diversificării şi servirii mesei?
- Asiguraţi-vă că totul este pregătit pentru masă, că nu sunt obiecte periculoase sau neigienice în locul de servire al mesei.
- Formulaţi aşteptări realiste de la copil şi de la servirea mesei: scuipat mâncarea, mâncat încet, jucat cu mâncarea, murdărit, vărsat.
- Ignoraţi pentru moment comportamentele nepotrivite.
- Lăsaţi copilul să exploreze alimentele şi mâncarea (să se joace cu ele), să se împrietenească cu ele.
- Lăudaţi şi încurajaţi copilul în interacţiunea cu alimentele şi autoservire.
- Nu folosiţi alimentele sau momentul mesei ca recompensă sau pedeapsă.
- Mâncaţi împreună cu copilul şi modelaţi plăcerea de a mânca.
- Construiţi o rutină de masă şi repectaţi-o zilnic.
- Cumpăraţi şi gătiţi împreună cu copilul.
- Asiguraţi-vă că alimentele bune pentru dezvoltarea cognitivă a copilului sunt disponibile şi accesibile acestuia.