Stresul nu tine cont de nivelul ierarhic, de vechimea in munca sau de industria in care lucram. El este o stare individuala, provenita din perceperea discrepantei dintre solicitarile cu care ne confruntam si resursele personale pe care le avem si le putem pune la bataie pentru a face fata acestor solicitari. Cu alte cuvinte, stresul este ceva la persoana I, o data ce este o stare proprie care vine dintr-o perceptie proprie, si nu din exterior. Asta inseamna o veste “rea” si una buna. Vestea “rea” este ca, desi exista factori de stres (conditiile in care lucram, responsabilitatile pe care le avem, efortul zilnic..), nu putem “da vina” doar pe ei pentru ca ne simtim stresati. Vestea buna este ca, fiind un fenomen la persoana I, il putem preveni sau gestiona direct.

Iata un checklist pe care il puteti folosi pentru a aprecia cat de “prezent” este stresul in viata dv profesionala. Din pacate, de multe ori, semnele care ne-ar putea alerta in privinta stresului ridicat sunt trecute cu vederea.. ne-au devenit parteneri familiari intr-o zi obisnuita de lucru ..

Checklist

Bifati aspectele pe care le-ati regasit la dv., tot mai frecvent, in ultima perioada (6 luni):
• Va neglijati programul alimentar.
• Incercati sa rezolvati totul de unul singur.
• Va infuriati usor.
• Incercati sa realizati obiective nerealiste.
• Nu va amuza situatii care altora li se par foarte amuzante.
• Reactionati nepoliticos.
• Faceti “din tantar armasar”, sunteti intr-o dispozitie iritabila.
• Luati greu decizii.
• Va plangeti ca sunteti dezorganizat, nu va ajunge timpul.
• Evitati persoane care au alte opinii decat dv.
• “Tineti inauntru” ceea ce simtiti.
• Aveti putine relatii care sa va ofere sprijinul necesar.
• Evitati contactele sociale.
• Nu faceti exercitiu fizic.
• Aveti dificultati legate de somn (dificultati de a adormi, de a va trezi, somn de calitate redusa)
• Va odihniti prea putin.
• Va enervati daca trebuie sa asteptati.
• Amanati unele activitati.
• Nu reusiti sa gasiti timp pentru relaxare in decursul unei zile.
• Ganditi ca exista o singura solutie la o problema.
• Va angajati in discutii despre alte persoane care nu sunt de fata.
• Petreceti mult timp plangandu-va de probleme prezente sau trecute.
• Nu reusiti sa va “rupeti” de alergatura zilnica.
• Fumati mai mult, consumati mai multa cafea sau alcool.
• Observati o scadere in performanta sau seful va reproseaza asta.
• Aveti dureri de cap sau de spate.
• Aveti mai multe conflicte cu colegii.